PERSBERICHT CORONAVIRUS (COVID-19) - Informatie en updates rondom Coronavirus KLIK HIER

Coronavirus vliegtickets Europa

7-5-2020 / Henriette


Het Coronavirus en de bijbehorende ziekte Covid-19 houdt heel de wereld in zijn greep. We ondervinden allemaal de gevolgen van de epidemie. De EU-landen hebben de noodstand afgekondigd, waardoor de bewegingsvrijheid van de bevolking zwaar is ingeperkt. De impact van het Coronavirus is tevens groot voor de economie in Europa. 

De toeristische sector is hard geraakt. Vluchten en reizen zijn geannuleerd en worden uitgesteld tot nader order. De gevolgen van de massale annulering van reizen en vliegtickets zorgen voor veel onrust bij consumenten. 

De wereld is ontregeld en daardoor zijn vakantieplannen onzeker. Het zijn buitengewone omstandigheden. 

Hoe lang blijft de onzekerheid? Kan je jouw geboekte reis of vliegtickets kosteloos annuleren? Je vliegticket is geannuleerd vanwege het Coronavirus, heb je recht op een vergoeding? 

Hoe krijg je het geld terug? Zomaar een paar vragen die bij reizigers spelen. 


Coronavirus Nederland

Op zondag 22 maart verstuurde de Rijksoverheid een pushbericht met een NL-alert naar alle mobiele telefoons. Het verzoek is om 1,5 meter afstand van elkaar te houden en thuis te blijven. Hiermee riep de overheid de intelligente lock down af. 

Een negatief reisadvies werd voor veel landen afgegeven. Vliegtuigen bleven aan de grond, omdat ze niet meer naar de bestemmingen mochten vliegen. 

In Nederland zijn we niet alleen afhankelijk van de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken en het RIVM. Maar ook van de besluiten van een ontvangend land. Nederland kan bijvoorbeeld besluiten dat een reis naar Turkije is afgeraden. Vervolgens besluit Turkije dat er helemaal geen vluchten met reizigers mogen landen. 

De ANVR heeft in samenwerking met SGR en de Ministeries van Economische Zaken & ACM een reisvoucher uitgegeven. Nederlandse reizigers krijgen deze zogenoemde Corona voucher als hun vakantie is geannuleerd. Hiermee kan je op een latere datum, zonder wijzigingskosten, nieuwe vluchten boeken. De voucher betreft de volledige waarde van jouw reis en is 1 jaar geldig. Het tegoed welke je niet binnen 1 jaar verbruikt, krijg je teruggestort op je rekening.

In de maand mei worden de maatregelen versoepelt. Dit betekent dat we ook meer bewegingsvrijheid krijgen. Het is tevens goed mogelijk dat we weer in Europa mogen vliegen. KLM heeft reeds aangekondigd vanaf 11 mei de vluchten deels te hervatten.


Coronavirus Turkije

In Turkije werd de eerste besmette patiënt op 11 maart 2020 vastgesteld. Daarmee was Turkije één van de laatste landen in de regio waar het Coronavirus toesloeg. 

Vanwege de al moeilijke economische situatie riep president Erdoğan geen volledige lock down af in het land. Wel werden vanaf 10 april weekend lock downs in het leven geroepen. Voor mensen ouder dan 65 jaar geldt wel een volledige lock down. 

Daarnaast zijn alle internationale vluchten opgeschort t/m 27 mei. De landgrenzen tussen Turkije en de buurlanden zijn gesloten. Ook zijn alle binnenlandse vluchten geschrapt. 

De meeste steden en provincies zijn afgesloten. Dit betekent dat je niet weg kan, maar ook niet naar binnen komt. Eveneens zijn de moskeeën gesloten. Alle maatregelen gelden tot nader order. 

De verwachting is dat na het Suikerfeest van 23 mei 2020 de nationale reizen, en eind mei de internationale reizen hervat worden. Ook wordt gesproken over een Corona-vrij hygiëne certificaat voor toeristische gebieden en hotels. Ze hopen hiermee aan de wereld te laten zien dat Turkije klaar is voor de buitenlandse vakantiegangers. 


Coronavirus Schiphol

De luchthaven Schiphol is open, maar veel vluchten zijn geannuleerd. Het is nog nooit zo rustig geweest op het vliegveld. 

Schiphol heeft verschillende maatregelen genomen om de social distance van 1,5 meter te hanteren. 

-Schiphol heeft extra ruimte gecreëerd voor wachtrijen, zodat de reizigers afstand kunnen nemen van elkaar. Met tape of linten is de 1,5 meter aangegeven bij de balies van de tickets, check-in, transfer en aankomst.

-Geregeld hoor je de boodschap door de luidsprekers klinken dat je als reiziger 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden. Ook op de schermen staat dit bericht. 

-Iedere vlucht heeft een aparte bagageband. 

-De douane voert tevens intensieve controles uit op de zogenoemde 100% controlevluchten die op Schiphol aankomen. Dit zijn bijvoorbeeld vluchten uit het Caribisch gebied. 


Coronavirus vliegen

In de komende weken komt de Europese Commissie met bericht over welke wijze het luchtruim binnen de Europese Unie weer wordt geopend. 

De verwachting is dat er een lijst met nieuwe blijvende maatregelen komt. Deze gelden voor de komende jaren. Een aantal nieuwe maatregelen is wellicht: 

-Je moet als reiziger 4 uur van tevoren aanwezig zijn op de luchthaven. Dit was voorheen 2 uur. 

-De gate sluit al 2 uur voor vertrek. Dit was altijd 45 tot 60 minuten. 

-Bij de gate wordt van iedere reiziger de lichaamstemperatuur gemeten. 

-Voordat je het vliegtuig instapt krijg je een mondkapje. Je bent verplicht deze tijdens de vlucht te dragen. 

-Er worden geen maaltijden meer geserveerd tijdens de vlucht. Wel kan je vooraf een maaltijd bestellen. Zodra je aan boord komt van het vliegtuig ligt je bestelling op jouw vliegtuig stoel klaar. Deze kan je pas nuttigen na het verlaten van het vliegtuig.

-Het boarden en verlaten van het vliegtuig verloopt in kleine groepen. 


Vliegticket boeken

Twijfel jij of je nou wel of niet je vliegticket moet boeken! Dat is begrijpelijk. Een weloverwogen afweging maken onder de huidige omstandigheden is moeilijk. Maar het is misschien toch verstandig om nu al je vliegticket te boeken. Want nu zijn de ticketprijzen aan de lage kant. Als er straks meer duidelijkheid is over het vliegverkeer, mag je er verzekerd van zijn dat er een run zal komen op vliegtickets. Dit zal de prijzen in no-time beïnvloeden. Wil jij je alvast oriënteren voor je vliegticket, raadpleeg onze ticketgenerator.